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retaggio delle genti.com. divulgazione culturale su particolari aspetti di località e di vissuta umanità.
 
Comunità . Località: ALIA (Sicilia)
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L'immaginario aliese, by Didacus_9
 
nr. d'ordine 1

SnowThunderballs Weathers AliaTimes

( Interpretation is the revenge of the
intellect upon art. Even more.
It is the revenge of the intellect upon the world.
To interpret is to impoverish, to deplete
the world – in order to set up a shadow
world of meanings. Susan Montag. )


Di lu Tiempu era figghiu Iuovi anticu,

mentri lu nuostru Ddiu Cci veni Patri,

secunnu quantu, tra l’autri, nni dici,

di la nostra Chiesa un granni patri,

Aurelius, Augustinus, Hipponensis,

nni ‘n’angolinu di l’opera sua:

la ducizza di lu Cori di Gèsu,

ca duna a la curma, ‘un duna rasu,

bianca maiorca, cu lu decàlitru…


Lu Tiempu àvi lu fari di lu Patri,

lu stessu Barbanera nni lu dici,

Patri Indovinu, astronomi alisi,

ca sannu lu Patri e sannu lu Figghiu,

nna lu curtigghiu, nni la Via Diaz,

a Lìlici, nna lu Cuozzu di la chiazza,

nna li vaneddi e nna li larghi streets,

supra fumeri e supra belvederi,

a Puzzu di Mesi, a la Funtanedda,

supra li tetti, nna li suddacchi,

a li Sauchi, a lu Succhecchi,

supra e sutta li storici Archi,

cu lu contribbutu di Grecali

Vientu di Suli, furturi vari…


Nna li stratuna, scarpati, cunetti,

Santa Lena, Aria la ferra,

Ponti di lignu, Ponti di fierru

Rearmici, Intera, Sciarrìa,

fùnnachi, urfi, cubbi, cisterni,

supra burgi, cappuotti, pastrani,

,di artigiani, viddani, burgisi,

nivi, nni miettinu, quantu sapiddu…


Cci fu cu vitti già li nivaluori,

a La Palumma e a Mentimaiuri…


Lu cielu è fermu e nun nni pari l’ura

ca si virìssiru puru a Raggiura.

Du’ trona surdi, senza suprassaltu,

né d’armaluzzi, né di cristiani,

tra ‘na smuvuta e l’autra di braci…


Trona di nivi, dicissi la nanna,

cu lu silenziu-assenzu di lu nannu,

Tiempu di nivi, papà, accunsintissi,

Arii di nivi, mamma cunfirmassi…

Cà, nna lu Munnu, su’, di li chiossà…


Didacus
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nr. d'ordine 2

Marsyas and Apollo


Sampugnedda, sona, sona,

e si tu nun vo’ sunari,

ia ti pigghiu pi’ un piruzzu

e ti iettu nna lu puzzu.

Chistu è lu mari e chistu è lu puzzu,

chistu è lu mari e chistu è lu puzzu.

Facci di pala, facci di bedda

pi’ sunari la sampugnedda.

Facci di pala, facci di bedda

pi’ sunari la sampugnedda



“Era il maggio odoroso…” e tu, nei lunghi e azzurri pomeriggi, lasciando libro di lettura e sussidiario, andavi ad immergerti nella verde campagna. Uomini e bestie, ristorati dal tepore, profumo e verzure di maggio, si sdilinquivano sui prati. Ti accompagnavi all’amico per andare ad ammarrare Pippiné (zò, zò, Pippinè!), la capretta del vicinato, o alla nonna o ad altra anziana donna, che ti conducevano seco per compagnia, a Li sauchi, a Tirdinari, o a Li Sancisuchi, e ti istruivano su quel che, in una campagna bella, ma ancor priva di frutti, era già commestibile: piscialasini, cacucciuliddi sarvaggi, che tu mondavi col coltellino a serramanico, comprato alla prima fiera di maggio, e ti iniziavano, da buone e poetiche maghe, ai misteria e ai sortilegi di primavera, rivelandoti formule magiche per apprestare un effimero strumentino a fiato, a conforto del già polveroso cammino, con tenera jna, scippata dai bordi della strada, rigogliosi di spine ed erbe e fiori, bianchi, gialli e vermigli…

Prendevi parte dello stelo di jna, dal nodo in giù; premevi, con delicatezza, in modo che si formassero delle sottili incrinature verticali, e, poi, spingendo e tirando, altrettanto dolcemente, coi suoi due estremi, tra indice e pollice:



Sampugnedda, sona, sona,

e si tu nun vo’ sunari,

ia ti pigghiu pi’ un piruzzu

e ti jettu nna lu puzzu.



E, puntando il pezzo di jna, probabile zampogna, a seguito di una ricattatrice e minaccevole magia, verso un mare e un pozzo virtuali:



Chistu è lu mari e chistu è lu puzzu.

Chistu è lu mari e chistu è lu puzzu.



Rotolando, poi, tra le mani, come per farla rinvenire, ma, in realtà, perché la tecnica lo richiedeva, per un riassetto dell’arnese, opponendo, ora, come in una rustica pedagogia, fatta di buone e di cattive, l’amorevolezza ai modi bruschi di prima:



Facci di pala, facci di bedda,

pi’ sunari la sampugnedda.

Facci di pala, facci di bedda,

pi’ sunari la sampugnedda.



Parole, rassicuranti, nel tono, ma misteriose, nella sostanza, sul cui effettivo significato ancora m’interrogo quando mi sorprendo a ripetere l’atto, in qualche recente e forse meno felice primavera…

Oppure ti insegnavano la tecnica per far suonare uno strumentino più fino e di una magia più sottile, senza parole, ma pregna di significati, pei modi circospetti e diffidenti, e per gli effetti che il suono, come il sibilo di un serpentello, produceva…

Tagliavi lu taddu di jna con una tacca verticale, servendoti del ruvido filo con cui ciascuno del corteggio di ziti è legato alla graminacea, che noi usavamo in un altro giuoco di primavera, lanciandone una manciata sulle spalle a qualche ragazzina, che se ne schermiva, fuggendo, per vedere quanti ziti le rimanevano attaccati al corpetto, col loro musetto affusolato…Insufflavi, poi, e veniva fuori, ancor prima che tu lo percepissi, un sibilo sottilissimo, che, per simpatia, o “Come augel per suo richiamo…”, attirava scursuna e serpentelli…

E, quando si ritornava, manu manuzzi cu la zz’Annuzza o cu la zza Calidda, attraverso i ghirigoranti viottoli, battuti, a quell’ora, dagli zoccoli delle bestie da soma, riportanti a casa i lor padroni, e si giungeva sul terrazzo di La vasca o a La serra di lu zzi Tufaniu, si vedeva il paese di diecimila anime, ancora fumante pegli innumerevoli comignoli che sovrastavano focolari dove le donne aggiungevano paglia, in attesa dei loro congiunti, ed altre già scodellavano, e l’odor di minestra, misto a fumo, giungeva fin là…

Erano gli anni del secondo dopoguerra, prima della grande emigrazione nel Nord Italia e nel Nord Europa e prima della seconda emigrazione in America.

Didacus
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nr. d'ordine 3

Before Kodak’s Crisis and DigitAlia Tempora

(To Father Rosolino, The Catcher of Souls)


Ranunculieddu a quattru fogghi,

t’à’ taliàtu ma’ nni la facci,

quantu si’ bieddu, nni sta gran sciuruta

di primavera ancora cu la scorcia,

‘ncuddata nni l’eccètra di pirnici,

chi, appena scuvata, va curriennu?!…


Si vua, ti puortu lu specchiu d’argentu

di la Fantàsima di Barbarà,

pi’ taliàriti pulitu nni la facci,

accussì frisca e vellutata

com’a chidda di lu Bamminieddu

di un bassurilièvu di marmu giallu…


Sarà cchiù bieddu lu narcìsu,

ma è troppu chinu di li so’ grazzi!…


Tu rapi l’uocchi, la matina,

quannu lu Suli si struvigghia

e li chiuvi, a la scurata,

quannu lu suli si v’a curca,

propia cuomu un picciriddu

ca cci piaci struvigghiarisi

e addummìscisi cu lu patri,

cu la matri e cu li frati...


C’è un curatu di campagna

ca si compiaci di fotografari

tutti li sciuri di li cuntrati

di Malascarpa a Funtanamurata

e un patrimoniu ha consumatu

pi’ rullina e gasulina…


Fatti fari ‘na foto d’iddu,

si nun cci l’àvi già nna lu saccuni,

before tèmpora digit Alia.

Accussì, viri, personalmente

(ma la testa nun ti muntari!…),

ca si’ bidduzzu veramenti...


Didacus
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(From ‘90s Sant'Ann’Alia's Dialogues)

nr. d'ordine 4

New Orleans Carnevalia


Cchiù chi New Orleans, La Nouvelle Orleans,

Alia La Nueva
, s’avissi a chiamari,

nun dicu, l’antica, capitali,

di chidda chi sarà la Louisiana,

in onuri di Luigi, Re Suli,

lu cchiù regnanti di li re d’allura,

come si compiacque di chiamarla

René-Robert Chevalier De La Salle,

ma, almenu, un quartieri, ‘na corti, ’na sala,

sorti tuccata a Marcatubiancara

chi Marcatubiancu chiamaru Marrero,

nna lu stessu parish di Metairie,

lu bieddu Parish di Jefferson,

nni l’autra riva di la rivera,

lu granni sciumi di lu Mississippi


Troppi sbarchi cci fuoru d’Alisi

nni lu gran puortu di New Orleans,

a tanti voti, cu boats e cu ships,

a cavaddu tra l’Uottu e Novicientu,

e tra li tanti, du’ di li me nanni,

un terzu, a New York, si vosi firmari,

e pua, a Newark, si nni vosi iri,

nna lu Statu di lu New Jersey

picchì quarcunu ci detti a intèndiri

ca ddà c’era pani pi li so’ dienti

e pi la professioni di Concialdi,

duoppu chi sbarcà a Ellis Island,

quannu Lalia emigrati sfurnava,

cu panàtica quinnicinali…


E ora c’arrivà la Quinquagesima,

di Carnevale, Duminica, ultima,

e l’autra ancora sarà di Quaresima,

e Ioviri grassu e di cummari

tra Assarca e podcasts passaru,

e lu prossimu Tuesday è Mardis Gras,

e su vicini Quaresima e Pasqua,

sabbati di parrini e galantuomini,

picciotti schietti, viddani, burgisi

venniriessantu e di li fìmmini
,

relata refero, in ordine sparso,

Pasquali chiamari mi vulissi,

Si, a New Orleans, lu Mardi Gras,

cu lu condizionali di Missina,

Marti, sarìa, di Picuraru



Didacus
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nr. d'ordine 5

Miracolo a Palermo

( ‘Dov’era l’erba, ora, c’è…’… Ninni Cassarà Park… )


Passo ore serene al mattino, in muto contemplare,

appoggiato alla ringhiera di lunga balconata,

che credo fortunata , forse perché baciata dal sole nascente,

come fronte di tempio greco d’Occidente…

Guardo il mare lontano e, nel mare, le Eolie,

quando soffia vento di scirocco, spazzino del cielo,

il Golfo di Panormo,che il mar sottende, Capo Zafferano e Mongerbino…

un piatto, prelibato, per gusti raffinati.

Cambia il mondo d’intorno, forse in meglio, e mi sa di miracolo

che tal vista rimanga come prima, per me, ammiraglio in riposo,

non lasso di navigar con gli occhi e con la mente…



Aljasira


Un fumo di agnello sacrificale,

cotto in graticola et sapienter lardiato,

ita… ut indùcat in tentationem

il più tenace dei vegetariani,

quasi nebbia terrana …notturna,

aleggia sul Chaplin’s, chez Giacomino,

e vien fatto di constatare

che, mutatis mutandis,

un rito antico permane,

per saecula saeculorum…Amen.


Didacus
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Edizione RodAlia - 26/01/2012
 
     
 
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